HAAPAVEDEN JA OULAISTEN AMMATTIOPISTOJEN OPETTAJIA JA OPISKELIJOITA VIIPURISSA PIIRAKANVALMISTUSKURSSEILLA

Venäjä - verkosto järjesti jäsenilleen opintomatkan Viipuriin 5.-7.4. 2016. Mukana oli opettajia ja oppilaita Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymästä Haapaveden ja Oulaisten ammattiopistoilta, Etelä-Savon ammattiopistolta ja Saimaan ammattiopistolta. Matkan oli suunnitellut projektipäällikkö Anna-Liisa Pekkanen Saimaan ammattiopistolta. JEDUsta oli mukana opettajat Tarja Haapakoski ja Raili Heikkilä sekä opiskelijat Tiina Vähäsarja ja Paula Paaso.

Tiistai 5.4.16
Lähdimme matkaan junalla Ylivieskasta klo 6.34 junalla kohti Lappeenrantaa. Saavuttuamme Lappeenrantaan muut matkalaiset odottivat meitä Jedulaisia rautatieasemalla linja-autossa, jolla matkasimme rajan yli Viipuriin. Viipurissa pysähdyimme ensin kauppakeskus Karusellissa ja vaihdoimme euroja rupliksi. Kurssi oli parempi kuin Suomessa. Olimme perillä Letuchaya Mysh-hotellilla viiden aikoihin ja otimme huoneemme. Sen jälkeen lähdimme heti tutustumaan Aleksandrovisky collegen tiloihin. Meille tarjottiin teetä ja venäläisiä karamelleja sekä pikkuleipiä. Koulun arvostettu rehtori ja koulun johtaja esittelivät meille uutta lahjakkaille lapsille kehitettyä venäläistä mallia. Koululaiset ovat ensin tavallisessa koulussa normaalin koulupäivän ja menevät sen jälkeen illaksi opiskelemaan matemaattisia ja luonnontieteellisiä aineita. Koulu tekee yhteistyötä yliopistojen kanssa. Psykologit valitsevat lahjakkaimmat opiskelijat kouluun laajemmalta alueelta. Illalla kävimme omakustanteisesti syömässä paikallisessa pubiravintolassa.

Keskiviikko 6.4.16
Marata alojen- ja leipuri-kondiittorialojen opiskelijoille oli järjestetty piirakoiden valmistuskurssi yhdessä venäläisten opiskelijoiden kanssa Aleksandroviskyn collegessa. Opiskelijoita opastamassa oli kolme opettajaa/leipomon työntekijää ja neljä paikallista opiskelijaa. Leipominen alkoi aamu yhdeksältä ja kahden jälkeen maisteltiin päivän tuotoksia; erilaisia suolaisia ja makeita piirakoita, kääretorttua ja eräänlaisia muffineita teen kera. Samasta hiivataikinasta saatiin aikaan herkullisia makeita kaneli- ja unikonsiementäytteisiä pullia sekä suolaisia kaali- ja jauhelihatäytteisiä piirakoita sekä Kulibjakaa, joka on perinteinen venäjäinen piirakka. Leivonnaiset onnistuivat hyvin ja olivat maukkaita. Kaikki reseptit otettiin talteen ja niitä voidaan jatkossa hyödyntää. Koska venäläiset eivät puhuneet englantia oli meillä tulkkina koko matkan ajan Livio Villberg, joka toimii Lappeenrannassa opettajana. Tämän jälkeen oli muutama tunti vapaa aikaa tehdä ostoksia esimerkiksi kauppahallissa. Illan suussa vierailimme vielä taidenäyttelyssä, jossa oli esillä yllättäen kiinalaista taidetta.

Torstai 7.4.16
Torstaiaamuna aamupalan jälkeen linja-auto tuli hakemaan meitä kauppahallin pihalta. Aamulla vielä tehtiin viimeisiä ostoksia. Lähdimme paluumatkalle yhdentoista maissa. Mennessä poikkesimme vielä tuhlaamaan viimeiset ruplat Karuselli-kauppakeskukseen. Rajalla pysähdyimme verovapaaseen myymälään ostoksille. Ehdimme Lappeenrannassa klo 14.40 junalle. Takaisin Ylivieskassa olimme klo 21.53 ja Haapavedeltä olevat matkalaiset vielä jatkoivat omalla autollaan koteihinsa.
Olimme kokonaisuudessaan matkan antiin tyytyväisiä. Opetuksessa voimme hyödyntää saamiamme ohjeita ja uusia tekniikoita.

Raportti kuvien kera JEDUn www-sivuilla, avaa tästä!