Pietarin matka 2.-5.6.2014

Maanantaina oli aikanen herätys. Juna lähti Ylivieskasta 7.39, joten lähdin Kalajoelta jo ennen 7. Matkustimme junalla ensin Tikkurilaan. Siellä meillä oli ylimäärästä aikaa ennenkuin juna lähti Pietariin, joten kävimme syömässä.

Matkustin ensimmäistä kertaa Allegrolla ja matka meni hyvin. Juna oli ajallaan Pietarissa ja asemalta menimme taksilla hotellille. Hotelliin kirjautumisen jälkeen veimme laukut huoneisiin ja hengähdimme vähän aikaa. Sen jälkeen menimme syömään venäläiseen ravintolaan. Tarjoilija ei osannut englantia ollenkaan, joten meidän piti pärjätä meidän vähäisellä venäjän kielen taidolla mutta onneksi naapuri pöydässä istuva mies osasi hieman engantia ja tulkkasi meille. Syönnin jälkeen kävimme pienessä ruokakaupassa ostamassa jotain pientä ja menimme hotellille nukkumaan.

Heidi kuva1

Tiistaiaamuna herättiin aikasin ja lähdettiin taksilla Petrovsky Collegeen. Siellä meitä oli vastassa Olga Liadova, joka esitteli meille koulua. Hän kertoi koulun historiasta ja toiminnasta ja kierrätti meitä koulun eri tiloissa. Koulu oli iso ja käytävät todella pitkiä.

Kierroksen jälkeen saimme maittavan lounaan koululla, johon kuului alkusalaatti, keitto, pääruoka ja jälkiruoka.

Heidi kuva2

Lounaan jälkeen kävimme koulun asuntolassa kierroksella. Asuntola oli siisti. Siellä oli erikokoisia huoneita ja useammalla huoneella oli aina yhteinen suihku ja wc ja kaikilla oli yhteinen keittiö. Asuntolassa oli myös luokkahuone, jossa pidettiin kahvikoulua ja siellä oli myös kosmetologi- ja kampaamo-osasto.

Heidi kuva3

Asuntolassa on vahtimestari yötäpäivää. Kierroksen jälkeen menimme takaisin koulun päärakennukseen ja jaoimme tuliaiset, jonka jälkeen lähdimme pienellä bussilla Pietariin kiertoajelulle. Meidän oppaana oli englanninkielen opettaja Alexander Tsignov. Kiertoajelu kesti noin kaksi tuntia. Pysähdyimme välillä satamassa, josta voimme ostaa tuliaisia ja haukata happea, sillä päivä oli todella kuuma.

Kiertoajelun päätyttyä jäimme keskustaan. Kävelimme siellä vähän aikaan ja menimme ostoskeskukseen, jossa kiertelimme noin tunnin. Sen jälkeen lähdimme metrolla hotellille. Hotellilla levähdimme jonkin aikaa ja menimme hotellin ravintolaan syömään. Ruoka oli hyvää ja palvelu erinomaista. Ruuan jälkeen kävimme vielä kävelemässä hotellin lähistöllä ja näimme hienon ilotulituksen.

Keskiviikkona saimme nukkua vähän pidempään. Alexander tuli hakemaan meitä hotellilta koulun bussilla Prismaan. Siellä meillä oli tapaaminen Prisman henkilöstöjohtajan Anna Kolesnikovan kanssa. Hänen kanssaan keskustelimme työssäoppimispaikoista ja miten ne käytännössä järjestyvät. Tämän jälkeen kävimme syömässä keskustassa jotain pientä ja kävimme myös ortodoksisessa kirkossa sytyttämässä kynttilät. Kirkkoon mentäessä saimme huvit päähän ja hameenkin olisi saanut laittaa. Kirkko oli todella kaunis ja siellä oli myös samaan aikaan menossa vihkiseremonia.

Sitten menimme Hermitageen, viiden tähden hotelliin, jossa meillä oli opastettu kierros. Huoneita oli erikokoisia ja ne olivat todella upeita. Opas kertoi meille hotellista, huoneista ja työssäoppijoista. Silloinkin, kun me olimme vierailulla hotellilla, siellä oli nuori poika työssäoppimassa. Kierroksen jälkeen Alexander saattoi meidät metrolle, jossa hyvästelimme Alexanderin ja annoimme hänelle

tuliaisia. Sitten lähdimme hotellille. Hotellilla levähdimme vähän aikaa ja lähdimme Vasilevskin saaren kävelykadulle kiertelemään, ostamaan tuliaisia ja syömään. Söimme venäläisessä ravintolassa ja ruoka oli jälleen todella hyvää. Sen jälkeen kävelimme vielä vähän aikaa ja menimme sitten hotellille pakkaamaan ja nukkumaan.

Heidi kuva4

Torstaiaamuna oli todella aikanen herätys ja luovutimme huoneet 5.30. Tilasimme edellisenä iltana taksin meille valmiiksi ja hän tuli ajoissa meitä hakemaan. Juna lähti ajallaan ja pääsimme tullin läpi vaivatta.

Matka oli todella onnistunut. Hotelli, jossa yövyimme, oli hienoin hotelli, missä olen ollut. Pietari on kaunis kaupunki ja voisin hyvin kuvitella asuvani siellä jonkin aikaa ja olla työssäoppimassa.

Oli myös kiva saada kokeilla omaa venäjänkielen taitoa, koska kaikki eivät puhuneet englantia esim. kaupoissa. Nyt reissun jälkeen on vielä suurempi motivaatio lukea venäjää.

Isot kiitokset kaikille, jotka mahdollistivat tämän upean matkan!