Aika: 12.5.-17.5.14

Paikka: Rakennusteollisuuden ja kaupunkitalouden ammattiopisto, Pietari

12.5.14 Matka Pietariin alkoi Savonlinnasta viideltä aamulla. Matkustimme ensin Vainikkalaan, josta hyppäsimme Allegroon. Matka Vainikkalasta Pietariin kesti pari tuntia. Junamatkalla tapasimme myös ESEDUn viisi rakennusalan opiskelijaa ja opettajan, jotka osallistuivat kanssamme viikon oppilaitosvierailulle Rakennusteollisuuden ja kaupunkitalouden collegessa.

Perillä Pietarin rautatieasemalla tapasimme Pietarin oppilaitoksen kv-koordinaattori Maria Nosovan, joka auttoi meitä käytännön asioihin liittyvissä asioissa, kuten majoittumisessa, lippujen ostamisessa sekä rahan vaihtamisessa. Rautatieasemalta siirryimme oppilaitoksen autoilla opiskelija-asuntolaan, jossa majoituimme matkamme ajan. Iltapäivän vietimme tutustuen paikalliseen oppilaitokseen sekä hoitaen käytännön asioita kaupungilla.

13.5.14 Aamulla koulu alkoi 9:30. Saimme asuntolasta matkaseuraksi paikallisen rakennusalaa opiskelevan opiskelijan, Aleksin, joka neuvoi meidät oikeaan bussiin ja näytti meille oikean reitin koululle. Koululla opiskelijat jaettiin kahteen neljän hengen ryhmään, joista toinen ryhmä muurasi ja toinen ryhmä teki rappaustöitä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat osasivat hyvin englantia ja opiskelijoiden apuna oli myös englanninkielen opettaja, joka toimi venäläisen ammattiopettajan tulkkina.

Koulupäivä kesti noin klo 14:ään saakka joka päivä. Iltaisin kävimme ihastelemassa Pietarin lukuisia nähtävyyksiä sekä jännitimme Suomen jääkiekkopelejä asuntolassa.

Asuimme ESEDUn opiskelijoiden kanssa samassa huoneistossa, jossa oli kolmen-neljän hengen huoneita, yhteiset wc- ja suihkutilat sekä yhteinen keittiö ja tv-katselutila.

SAM 1200  Asuntolan yhteiskeittiö

14.5.14 Koulu alkoi jälleen samaan aikaan ja osasimme kulkea jo itse bussilla koululle ja takaisin asuntolaan. Ostimme viikon ajaksi bussikortit, jotka toimivat bussissa, metrossa ja raitiovaunussa. Kulkeminen Pietarin metrolla ja busseilla oli helppoa, koska pysäkit oli kirjoitettu myös eurooppalaisin kirjaimin. Ruuhka-aikoina metrot ja bussit olivat todella täynnä, mutta aikataulut kuitenkin pitivät hyvin ja bussitkin kulkivat säännöllisesti.

Koululla opiskelijat työskentelivät taas samoissa ryhmissä ja vaihtoivat vaan työtehtäviä keskenään.

SAM 1208  Muuraustöitä venäläisopettajan ohjauksessa

SAM 1220  Suomalais-venäläistä yhteistyötä

SAM 1203  Rappaustila

Iltapäivällä meidät oli kutsuttu oppilaitoksen keskustassa olevaan toiseen kouluun, jossa tapasimme paikallisia opettajia ja opiskelijoita. Opiskelijat olivat järjestäneet meille esitykset Pietarin nähtävyyksistä ja suurimmista juhlista. Tapaamisen jälkeen lähdimme yhdessä kiertelemään ja katselemaan nähtävyyksiä Nevski Prospektille.

SAM 1223SAM 1221

15.5.14 Torstain ohjelmassa oli pellitystöitä ja opiskelijat pääsivät kokeilemaan konesaumakaton tekemistä. Pellin taittamista kokeiltiin sekä käsityökalujen että koneiden avulla. Päivä oli mielenkiintoinen, koska näitä asioita opiskelijat eivät olleet Suomessa ikinä harjoitelleet.

SAM 1230

Illalla kävimme kiertelemässä Pietarin keskustassa ja tekemässä tuliaisostoksia.

16.5.14 Perjantaina ESEDUn opiskelijat jäivät pakkaamaan tavaroitaan, kun me lähdimme vielä päiväksi koululle harjoittelemaan seinämuotin pystytystä. Paikallisessa oppilaitoksessa oli käytössä erilaisia paikallavalumuotteja, kuten seinä-, pilari- ja holvimuottijärjestelmät. Muottien pystytysharjoitus oli opiskelijoille hyvä kokemus, koska SAMIssa opiskelijat pääsevät tekemään vastaavia töitä vain työssäoppimispaikoilla, kerrostalotyömailla.

SAM 1286

Perjantai-iltana kävimme ihailemassa Iisakin kirkkoa sekä kanavaristeilyllä Neva-jokea pitkin.

17.5.14 Lauantaiaamuna kaksi oppilaitoksen opiskelijaa kävi hakemassa meidät asuntolastamme ja lähdimme yhdessä kahden englannin kielen opettajan ja heidän opiskelijoidensa kanssa tutustumaan Pietarhoviin. Mukana meillä oli myös turistiopas, joka kertoi meille Pietarin kaupungin rakennuksista ja historiasta sekä Pietarhovista. Retken aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus tutustua paikallisiin opiskelijoihin ja Pietarin moniin nähtävyyksiin.

Opintomatkan anti opettajan näkökulmasta:

• uusia kokemuksia erilaisesta kulttuurista ja opetuksesta toisessa maassa
  • uusia kontakteja sekä Venäjälle että Suomeen
  • opetusmenetelmien vertailua Suomen ja Venäjän välillä
  • opetuksen kehittämisideoita
  • kielitaitoa

Opintomatkan anti opiskelijan näkökulmasta:

• uusia kokemuksia erilaisesta kulttuurista ja opetuksesta toisessa maassa
  • itsevarmuutta sekä suvaitsevuutta, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa