Moskova 31.3. – 25.4.2014

Igor Karppinen ja Patrik Parviainen 31.3.2014


  • Yllä olevassa kuvassa Igor Karppinen (vasemmalla) ja Patrik Parviainen noudattavat tarkkaa yhteistyötä suorittaessaan kuituhitsauksia.

    Yllä olevassa kuvassa Igor Karppinen (vasemmalla) ja Patrik Parviainen noudattavat tarkkaa yhteistyötä suorittaessaan kuituhitsauksia.


  • Lähempi kuva kuitutyön loppuvaiheilta.

    Lähempi kuva kuitutyön loppuvaiheilta.


  • Opetus ei painottunut pelkkään PowerPoint-esitykseen, vaan opettaja kertoi suullisesti paljon asioita. Opetus oli melkeinpä keskustelua aiheesta oppilaiden ja opettajan välillä.

    Opetus ei painottunut pelkkään PowerPoint-esitykseen, vaan opettaja kertoi suullisesti paljon asioita. Opetus oli melkeinpä keskustelua aiheesta oppilaiden ja opettajan välillä.


  • Käytännön tiloja, missä vietimme muut päivät.

    Käytännön tiloja, missä vietimme muut päivät.


Viikko 1: MA 31.3. – SU 6.4.2014: Viestinnän oppilaitos

Maanantaina aamulla yhdeksän aikoihin saavuimme Moskovaan, ja meitä oltiinkin asemalla vastassa iloisin mielin.
Lähdimme saman tien tutustumaan majapaikkaamme, oppilasasuntolaan. Moskovan keskustasta on asuntolalle matkaa noin 50 minuuttia ja se kuljetaan metrolla, raitiovaunulla ja loppumatka jalan. Majapaikan esittelyn jälkeen lähdimme koululle.

Viestinnän oppilaitos N:o 54 on siisti ja hyvin varusteltu kaikkine oppitiloineen. Niin huikea vieraanvaraisuus oli odottamatonta. Koulussa on monenlaisia erikoisvälineitä, esim. tietoturvalaitteita, joihin pääsimme tutustumaan. Viikon aikana pääosin opiskelimme yhden luokan mukana paikallisten kanssa samasta pisteestä aloittaen. Luokassa vallitsi tiukka järjestelmällisyys. Töihin kuului puhelinkaapelien liittäminen riviliittimeen, osioittain ”kampaaminen” ja laaja kuitutyö.
Viikon aikana teimme paljon muutakin yhden luokan kanssa opiskelun lisäksi. Kävimme ohjelmoinnin tunnilla, missä opimme hieman LabVIEW –ohjelmointiympäristöä. LabVIEW on lähes täysin graafinen ohjelmointiympäristö. Lisäksi kävimme tutustumassa tietoturvalaitteisiin, millaisia emme olleet koskaan nähneet. Viimeiselle päivälle koulussa mahtui myös erilaisia sosiaalisia leikittelyjä.

Viikko 2: MA 7.4. – SU 13.4.2014: Samsung TEC

Samsung Technical Education Center eli Samsungin Tekninen Koulutuskeskus.
Samsungin koulutuskeskuksessa ensimmäisenä päivänä meille tarjottiin perusteoriaa jännitteistä, virroista, sulakkeista yms. Ryhmän muille jäsenille asiat eivät ilmeisesti olleet niin tuttuja. Patrik ei taida venäjää, joten Igor joutui hänelle lähes täysin venäjänkielisen opetuksen kääntämään.
Muihin päiviin kuului teoriaa ja käytännön tutkiskelua aiheista radiosignaalit, puhelimet ja älypuhelimet. Viikon aikana opetusta painotettiin aika paljon älypuhelimiin. Kävimme läpi mitä älypuhelimen sisältä löytyy ja mistä yksiköistä se koostuu. Tarkastelimme myös lähemmin Android -käyttöjärjestelmää. Meille myös näytettiin paljon älypuhelimien korjaukseen ja testaukseen liittyviä erikois-laitteita. Opetus edelleen täysin venäjäksi.

Viikko 3: MA 14.4. – SU 20.4.2014: Samsung Service Center

Samsungin palvelukeskuksessa seurasimme työntekijöiden arkea kulkemalla korjaajien mukana asiakaskäynneillä. Korjattavia laitteita olivat lähinnä jääkaapit, televisiot sekä pesukoneet. Opimme paljon näiden toiminnasta ja korjausmetodeista. Viikon aikana opimme myös Samsungin takuujärjestelmästä sekä palvelukeskus-yksikön toiminnasta.
Viimeisenä päivänä meille esiteltiin Samsungin toimipisteitä Moskovassa, kerrankin sujuvalla englannin kielellä. Opimme Smart Tool –ohjelmasta, millä voidaan korjata mahdollisia ohjelmistovirheitä Android-käyttöjärjestelmissä. Asiakaskäynneillä huomasi myös venäläisen vieraanvaraisuuden olleen huippuluokkaa.

Viikko 4: MA 21.4. – PE 25.4.2014: Siemens, Fujikura

Kävimme kahden päivän ajan tutustumassa sekä Siemensin koulutustilaan että Fujikuran kuitutehtaaseen.
Siemensin koulutustiloissa opiskelu oli hieman epämiellyttävämpää verrattuna muihin paikkoihin. Siemensin opetus oli lähinnä tuolissa istumista ja pdf-tiedostojen läpikäymistä, aihealueena Siemens Hipath -systeemit. Olisimme kaivanneet Siemensiltä enemmän käytännön esimerkkejä ja tilanteita. Siemens ei tarjonnut mitään ainutlaatuista, vaan kuka tahansa voisi kotonaan lueskella pdf-tiedostoja aiheesta kuin aiheesta.
Fujikuran kuitutehdas oli puolestaan todella opettavainen ja avartava. Kuitutehdas oli mielenkiintoinen, ja opimmekin paljon siitä, miten kuidut, moduulit ja valokaapelit valmistetaan. Fujikura tarjosi meille kattavan tutustumisen tehtaaseen työntekijöiden mukana kahden päivän aikana.

Näkemyksiä Moskovan työssäoppimismatkasta.

Neljän viikon aikana kohtasimme myös pieniä moitteita, lähinnä asuntolassa. Myöskin Internet-yhteys oli todella rajoitettu ja toimi huonosti, mikä haittasi eritoten sekä koulutehtäviemme lataamista Wilmasta että karttapalvelusta reittien tarkistamista ennen keskustaan lähtöä. Englannin kielitaidon taso on Venäjällä heikko. Ja koska vain toinen oppilaista osasi venäjää, tämä seikka rajasi toisen oppilaan oppimista ja kommunikointia venäläisten kanssa suuresti. Englannin kielen käyttäminen ja puhuminen käytännön tilanteissa jäi vähälle molemmilta.
Nämä asiat mainittuamme voimme sanoa, ettei muita ongelmia ollut lähes ollenkaan. Matka oli hyödyllinen opittuamme monenlaista uutta. Viestinnän oppilaitoksen vieraanvaraisuus oli huomattavaa ja meille järjestettiinkin kysymiämme nähtävyyksiä, esim. visiitti Ostankinon TV-torniin. Meille järjestettiin myös paljon muuta, kävimme museoissa, teattereissa, puistoissa, toreilla, eläintarhoissa ja Moskovan muissa nähtävyyksissä.
Neljän viikon aikana ehdimme jo hyvin tottua venäläiseen kulttuuriin, arkeen ja kiireeseen. Näiden viikkojen jälkeen kuitenkin Kajaaniin palattuamme oli tunnelma kotoisa, eikä Moskovan kiireitä olisi paljoa enempää jaksanutkaan. Loppujen lopuksi voimme kuitenkin kiitollisin mielin sanoa tilaisuuden olleen meille ennen kaikkea ainutlaatuinen ja avartava! Kiitos järjestäjille!