Yhteistyömatka ja kielikurssi Pietarissa 18.-22.11.2013

Sain esimieheltäni luvan osallistua ammatillisten oppilaitosten Venäjä -verkoston suunnittelemalle venäjän kielen kurssille Pietariin, koska toimin JEDUn yhteyshenkilönä kyseisessä Venäjä -verkostossa. Venäjän kielen taidon kehittämisestä on myös hyötyä kun etsitään ja luodaan JEDUlle yhteistyösuhteita Murmanskin ja Pietarin alueille, jotta opiskelijamme ja henkilökuntamme saisivat työssäoppimis- ja työelämäjaksopaikkoja myös Venäjältä.

Kielikurssille osallistui yhteensä 12 henkilöä verkoston jäsenorganisaatioista. JEDUsta osallistui lisäkseni Piippolan ammatti- ja kulttuuriopiston lehtori Anna-Liisa Pitkäaho-Pussila. Anna-Liisa opettaa ruotsin ja englannin kielen lisäksi venäläistaustaisille opiskelijoille suomea ja hänen työnsä kannalta oli myös hyvä lähteä viikon intensiivikurssille Pietariin. Muut kielikurssilaiset olivat eri puolilta Suomea esimerkiksi Lappiasta, Ekamista ja Esedusta.

Lähdimme Anna-Liisan kanssa matkaan jo sunnuntaina ja yövyimme ensimmäisen yön Helsingissä, koska Helsingistä Pietariin matkaava Allegro -juna lähti maanantaiaamuna jo kello 5.12, eikä mikään ilta/yöjuna alueeltamme olisi sopinut aikatauluun. Juna matka sujui nopeasti, kiitihän Allegro n. 200 km:n tuntinopeudella. Matkan aikana ehdimme Anna-Liisan kanssa keskustella paljon JEDUn kansainvälisestä toiminnasta ja kerroin hänelle JEDUn yhteisistä kansainvälisyyshankkeista, sekä JEDUn yhteisen kansainvälisyystiimin toiminnasta.

Saavuimme maanantaina 18.11. paikallista aikaa puolilta päivin Pietariin. Meillä oli sopivasti aikaa, että pystyimme matkustamaan metrolla hotellille, saimme majoitusasiat kuntoon ja ehdimme hyvin ensimmäisen kurssipäivän viettoon. Maanantaina kurssi oli järjestetty klo 14–17.10, jotta kaikki varmasti ehtisimme kurssille. Muina päivinä tunnit pidettiin aamupäivien aikana ja saimme yhteensä 20 tuntia opetusta, josta saimme myös virallisen todistuksen.

Maanantain kiireisen aloituspäivän jälkeen söimme hotellilla maittavan päivällisen ja lähdimme tutustumaan Pietariin. Kiersimme Vasilevskin saaren keskustaa ja hankimme viikoksi juomavettä, iltanaposteltavia ja ostimmepa jo ensimmäisiä tuliaisiakin, jottei kaikki jäisi viimeiseen iltaan.

Kielikurssi toteutettiin Pietarin valtiollisessa yliopistossa, venäjän kielen instituutissa. Opettajamme olivat todellisia ammattilaisia ja heiltä onnistui hyvin meidän opettaminen, vaikka ryhmämme kielitaidot olivat erittäin erilaisia, osa oli lukenut venäjää vasta n. 30 tuntia ja osa jo useamman vuoden. Erikoisimpien sanojen kanssa jouduimme turvautumaan englantiin, mutta yli 90 % ajasta käytimme puhtaasti venäjän kieltä opettajiemme kanssa.

Tiistaina 19.11. aamun tuntien jälkeen muutama tunti vierähti sopimusten ja kurssimaksujen selvittelyssä, koska jokaisen tuli hoitaa kurssimaksut ja sopimukset itse yliopiston kanssa ja maksujen suorittaminen onnistui vain käteisellä heidän yhteistyöpankissaan. Tämäkin oli mielenkiintoinen haaste ja hyvin selvittiin venäjäksi pankista ja saatiin kurssin suorittamista varten tarpeelliset kuitit ja sopimukset tehtyä.

WP 20131119 015

Iltapäivällä lounaan jälkeen matkustimme kiireisen aikataulun vuoksi taksilla Petrovski Collegeen, jonne olin sopinut jo aiemmin tapaamisen Olga Liadovan kanssa. Tapasin ensimmäisen kerran Olgan Joensuussa viime toukokuussa järjestettyjen Taitaja 2013 -kisojen yhteydessä olleessa Venäjä -verkoston kokouksessa. Olga on Petrovski Collegen kansainvälisen osaston johtaja ja tapaamisessa oli mukana myös liiketalouden, sekä sisustusosastojen johtajat.

Petrovski collegessa on paljon samoja koulutusaloja kuin JEDUssa ja esimerkiksi kosmetologi- että parturikampaajaopiskelijat voisivat oikeastaan aloittaa heti työssäoppimisjaksovaihdot, koska toimintatavat ovat pitkälti samat ja oppilaitoksissa on kauneussalongit ja kampaamot, joissa opiskelijat voivat harjoitella oppimaansa käytännössä ja samalla osallistua teoriatunneille. Sovimme Olgan kanssa, että aloitamme näihin aloihin liittyen selvitykset molemmat omissa organisaatioissamme ja käymme sähköpostitse läpi erilaisia toimintamalleja ja ehdotuksia puolin ja toisin.

Petrovski Collegessa on tällä hetkellä n. 170 ulkomaalaista vaihto-opiskelijaa, joista yksi on eurooppalainen. Petrovski Collegella on kuitenkin pitkä kansainvälinen historia ja paljon yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Suomessa. Koulutusaloja heillä on edellä mainittujen lisäksi informaatioteknologia, datanomi ja kansainvälisinä ohjelmina, matkailu, suunnittelu ja kampaaja -koulutukset, sekä vielä lisäksi heiltä löytyy talous- ja lakitiedon koulutuksia mm. pankkialalle.

Vierailun lopuksi kiersimme vielä oppilaitoksen pääkampusta ja tutustuimme opetustiloihin. Petrovski Collegessa on yhteensä opiskelijoita noin 4000, joista päätoimisia n. 2000. Olgan mukaan he ovat valmiita aloittamaan yhteistyön kanssamme vaikka heti, kunhan saadaan sopimusasiat kuntoon. Vierailun jälkeen tutustuimme Pietarin keskustaan ja kävelimme katuja pitkin yhteensä noin 5 tuntia, toki kävimme välillä syömässäkin, mutta päivä venyi pitkäksi, koska oli niin paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa.

Keskiviikkona istuimme jälleen aamupäivän reippaana kielikurssilla ja saimmekin opettajalta paljon hyviä vinkkejä ja vastauksia tiistai-iltana esiin nousseisiin käännösongelmiin, joita kohtasimme kierrellessämme Pietarin keskustassa.
Opetuksen jälkeen kävimme vielä maksamassa edellisenä päivänä saamamme kurssimaksun viereisessä pankissa ja saimme viimeisetkin paperiasiat kuntoon.

Söimme liikelounaan yliopiston viereisessä kahvilassa ja lounas olikin todella nopea, reilussa varttitunnissa olimme syöneet salaatin, keiton ja pihvin ja hintaa pikalounaalle kertyi vain n. 5 euroa. Ruoka oli Pietarissa suunnilleen samaa hintatasoa kuin Suomessa, tietysti hieman kauempana keskustasta olisi ruokailu onnistunut vielä edullisemmin, mutta koska meillä oli niin paljon nähtävää, emme halunneet tuhlata aikaa edullisemman ruuan etsimiseen.

WP 20131120 048

Lounaan jälkeen kävelimme Neva -joen yli Eremitaasiin, joka teki meihin lähtemättömän vaikutuksen. Matkalla pysähdyimme ihailemaan myös Pietari suuren patsasta ja otimmepa parit valokuvatkin.Eremitaasissa vierähti aikaa 2,5 tuntia, emmekä ehtineet kuin vilkaista venäläisen kulttuurin esittelyä ja tutustua pintapuolisesti Picasson teoksiin sekä ihastella Eremitaasin toinen toistaan hienompia huoneita. Museokierroksen jälkeen söimme päivällistä Pietarin keskustassa ja ajoimme metrolla takaisin hotellille

Torstaina aamupäivän kertasimme kielikurssilla edellisenä päivänä opittuja ja kävimme läpi kaupungilla ravintolassa, kaupassa jne. esille nousseita uusia tilanteita. Sanavarastomme karttui huimaa vauhtia.

Torstaina suuntasimme kurssin ja nopean lounaan jälkeen suoraan Pietarin etelä-reunalle luostarialueelle ja vierailimme Dostojevskin ja Tshaikovskin haudoilla. Tämän jälkeen jatkoimme jalan ja muutaman pienen putiikin ja neuvon kysymisen jälkeen pääsimme Anna Akhamatovan museolle, jossa vierähti myös pari tuntia kun tutustuimme hänen elämäänsä. Museossa oli suomalaisen venäjänkielen opiskelijan tekemä ääniopas, joka teki museoon tutustumisesta helppoa.

Museo vierailun ja päivällisen jälkeen pääsimme hotellille n. ilta kymmenen aikaan, ja koska kyseessä oli viimeinen ilta Pietarissa, vierähtikin loppuilta tuliaisia pakatessa.

kurssilaiset

Perjantaina kaikilla kurssilaisilla oli haikea tunnelma ja viimeiset tunnit menivätkin nopeasti kun kertasimme oppimaamme ja kävimme läpi ravintolasanastoa, josta meillä oli jo viikon aikana ehtinyt kertyä paljon kokemusta. Tuntien jälkeen Venäjän kielen laitoksen apulaisjohtaja tuli jakamaan meille kurssitodistukset ja annoimme opettajille pienet muistot JEDUsta kiitokseksi hyvästä opetuksesta.

Osa kurssilaisista suuntasi vielä viimeisille ostoksille ja lounaalle ennen Allegron lähtöä takaisin Suomen puolelle. Jäimme Anna-Liisan kanssa junasta Tikkurilassa ja suuntasimme lentokentälle. Oulussa olimme n. klo 22.00, josta jatkoimme omia teitämme kotiin.

Matka oli todella antoisa, kurssilaisten kanssa verkostoituminen oli helppoa ja eritoten venäjän kielen taito kehittyi ja sanavarasto laajeni huimasti. Kiitos JEDUlle ja Venäjä -verkostolle tästä hienosta kielikurssista ja verkostoitumismatkasta!