Vastaanottava koulu: Technical College of Management and Commerce

projektipäällikkö Vera Rushich

Maanantai 16.4.2012

Lähtö Imatralta aamulla klo 6.30 sekä Lappeenrannasta 7.15 kohti Vainikkalaa

Allegro 8.14 – 10.28 (Vainikkala - Pietari)

Vera oli vastassa rautatieasemalla vastaanottavan koulun autolla kuljettajan kanssa. Menimme hotellille (Polustrovo) tutustumaan majoitustiloihin. Rahanvaihto onnistui hotellilla. Tämän jälkeen menimme isäntäkoululle ruokailemaan.

Iltapäivällä tutustuimme koulun opettajiin ja pidimme heidän kanssaan suunnittelukokouksen, jossa suunnittelimme viikon ohjelmaa. Tämän jälkeen Vera vei meidät kaupunkikierrokselle tutustumaan nähtävyyksiin mm. Pietari Paavalin linnoitukseen ja tavaratalo Gostinyi dvoriin. Kaupungilta tulimme linja-autolla hotellille. Ruokailimme hotellin Kiinalaisessa ravintolassa.

Tiistai 17.4.2012

Hotellin aamupalan jälkeen kävelimme koululle. Meille oli varattu koululta oma lukittu tila, jossa saimme säilyttää vaatteitamme ja tavaroitamme. Aloitimme kouluun tutustuminen koulun ”kierrolla”. Näimme eri kerrosten tiloja ja luokkahuoneita sekä saimme selostuksen mitä ko. tiloissa opiskellaan.

Ruokatauon jälkeen olimme elektroniikkatyötiloissa ja opiskelimme LabView- ohjelmiston käyttöä klo 15:sta asti, jonka jälkeen siirryimme hotellille.

Hotellilta menimme linja-autolla metroasemalle sekä sieltä metrolla keskustaan. Tutustuimme keskustassa mm. kauppakeskus Galleriaan. Kävimme kaupungilla syömässä pizeriassa. Takaisin hotellille palasimme linja-autolla.

Keskiviikko 18.4.2012

Aamupala ja kävely koululle klo 10, jossa jatkoimme LabView- ohjelmiston käyttöä signaalinkäsittelyllä sekä FFT-analyysilla sekä tutustuimme NI Elvis kehitysalustoihin.

Iltapäivällä klo 12.30–15.00 tutustuimme MultiSim 11 – ohjelmaan simuloimalla operaatiovahvistinkytkennän taajuusalueelle 185 Hz-4085 Hz sekä määrätyn totuustaulun täyttävän digitaalipiirikytkennän.

Vera vei meidät koulun bussilla keilaamaan kaupungin keskustaan klo 15.30. Keilauksen jälkeen tutustuimme kaupunkiin omatoimisesti. Hotellille palasimme linja-autolla.

Torstai 19.4.2012

Lähtö hotellilta eremitaasiin 9:30. Näyttelyihin tutustuminen Veran opastuksella. Käytiin paikallisessa ”pikaruokalassa” syömässä blinejä. Metrolla Vyborgskaja -asemalle, josta koulun autolla koululle. Seurattiin taitajakilpailujen CNC ohjelmoinnin osuutta sekä jatkoimme MultiSim:illä digitaali- ja analogiatekniikan harjoituksia. Hotellille siirryimme klo 15:30.

Perjantai 20.4.2012

Aamupalan jälkeen luovutimme hotellihuoneet ja kävelimme koululle, jossa kuulimme taitajakilpailujen tulokset. Jatkoimme laboraatioita Ultiboard-piirilevysuunnitteluohjelmalla sekä tutustuimme tarkemmin piirilevyjen tuotantolinjan ladontakoneeseen. Ruokatauon jälkeen keskustelimme Suomen ja Venäjän koulujärjestelmien rakenteesta sekä tutustuimme isäntäkoulun kotisivuun.

Loppukeskustelu klo 14.30, jonka jälkeen siirryimme rautatieasemalle, josta allegro toi meidät Vainikkalaan klo 15:59.

Paluumatkalla keskustelimme matkan annista. Olimme kaikki tyytyväisiä järjestelyihin. Majoitustilat  oli hyvät ja sieltä oli vain 10 minuutin kävelymatka koululle. Tosin kaupungin keskustaan oli matkaa n. 6 km ja ruuhka-aikaan autojonot matelivat hitaasti.  Koulutiloissa osa mittalaitteista oli jo ikääntyneitä, tosin käytössä olevia ja toimintakuntoisia. Koulu on ”satsannut”  myös uuteen tekniikkaan, johon tutustuimme viikon aikana paikallisten opettajien johdolla.  Valitettavasti meillä ei ollut mahdollisuutta tutustua koulun työssäoppimispaikkoihin.  Vapaa-aika kävimme katsomassa kaupungin nähtävyyksiä ja shoppailemassa liikekeskuksissa. Pietarin keskustan ”kartta” tuli tutuksi ja opimme liikkumaan keskusta-alueella sekä maan päällä, että maan alla.

Oppilaan näkemys / mielipide Pietarin työssäoppimismatkasta.

Mieleen jäi koululta tervetullut vastaanotto ja lämmin huolenpito vieraista. Hotellimaijoitus oli hyvä ja siisti, sekä lähellä koulua. Ravintoloita, pikku putiikkeja ja ruokakauppoja löytyi monenlaisia hotellin lähipiiristä. Kauempaa löytyy vielä monenmoista katseltavaa, mutta keskustaan lähtiessä oli parempi olla joku hyvin paikallista kieltä osaava sekä ympäristön tunteva opas.  5 päivän matka oli selkeästi liian lyhyt perehtyäkseen koulun toimintatapoihin sekä tuntiopetukseen. Muuten olin tyytyväinen koulun järjestämään reissuun ja kiitollinen kun olen päässyt mukaan.

Lappeenrannassa 2.5.2012

Etelä-Karjalan ammattiopisto, tekniikan ala, sähköosasto Imatra

Lehtori Jouni Eerola sekä opiskelijat Sanna Piirainen (Säh10), Niko Kukkonen (Säh09)

Etelä-Karjalan ammattiopisto, tekniikan ala, sähköosasto Lappeenranta

Lehtori Erkki Ahonen sekä opiskelijat Sara Nordlund (ICT10),  Janne Matikainen (ICT11)